Miguel Aguza Advertiser Personality of the Year

Miguel Aguza

De jury van de Advertiser Personality of the Year 2016 heeft Miguel Aguza, country external communication manager bij IKEA, uitgeroepen tot winnaar. De Advertiser Personality of the Year (APOY) wordt sinds 2002 georganiseerd door PUB en UBA. Hiermee willen de organisatoren adverteerders bekronen die als rolmodel kunnen dienen door hun professionaliteit, hun durf en hun bijdrage tot het reclamevak.


Miguel Aguza werd gekozen door de lezers van PUB, de leden van UBA en een professionele jury. Deze veertiende editie heeft uit 22 kandidaten een shortlist samengesteld. Die bestond uit Sylvie Verbruggen, director VP brand communications and memorable experiences bij Telenet, Luc Botten, directeur Marketing & Communication bij Rode Kruis-Vlaanderen en de uiteindelijke winnaar, Miguel Aguza.


Het professionele parcours van Miguel Aguza laat een gevarieerd verloop zien. Hij startte aan bureauzijde, meer bepaald bij Publicis Brussels. Hij stapte vervolgens over naar DDB Brussels, waarna hij aan de andere kant van de slagboom ging staan en advertising & digital manager van Renault werd. Tot slot zette hij de stap naar IKEA, waarvoor hij sinds 2014 aan de slag is.


Sylvie Verbruggen liep op 18-jarige leeftijd stage in een reclamebureau en de microbe ging nooit meer weg. Na haar studie communicatiewetenschappen volgde een opleiding aan Vlerick en dan lonkte de reclame definitief. Ze kon haar talent tonen bij 10 Advertising en Duval Guillaume. Tot de verleiding om te kunnen werken aan één merk te sterk werd en ze zich liet overhalen om bij Telenet de brand media communication over te nemen.


Luc Botten is marketeer van opleiding. Tien jaar geleden trok Rode Kruis-Vlaanderen hem aan om er de ICT te stroomlijnen. Vervolgens pakte hij de afdelingen administratie en procurement aan en sinds 3,5 jaar stuurt hij er de marketing en de communicatie aan. Hij voerde een heldere structuur en duidelijke bedrijfsprocessen in, de organisatie kreeg een deskundig gezicht in de pers en het team pakte uit met fraaie creatieve campagnes.


Lezers van PUB en leden van UBA werden uitgenodigd om personen die in aanmerking komen voor deze onderscheiding te nomineren op de website www.apoy.be. De jury 2016 stond onder de leiding van Chris Van Roey (zonder stemrecht) en bestond voorts uit Yves De Voeght van Coca-Cola (APOY 2015), Jeroen Bronselaer van TelenetHarry Demey van LDV UnitedYves Bogaerts van DDB BrusselsPatrick Van Dijck van BrightfishWim Jansen van JCDecaux en Philippe Warzée van PUB. Deze jury maakte de finale keuze voor de APOY. En de criteria voor die keuze bouwde voort op vier pijlers: de concrete resultaten gebaseerd op de communicatiestrategie en -activiteiten, een actief engagement op diverse niveaus, de strategische visie op lange termijn en tot slot de zin tot innoveren – en het enthousiasme dat daarmee gepaard gaat.


Miguel Aguza APOY 2016

Miguel Aguza, country External Communication Manager de IKEA est l'Advertiser personality of the year ! Le jury * de l'APOY 2016 a délibéré. Le titre d'APOY 2016 revient au responsable communication de IKEA Belgique. Ce dernier coiffe au poteau Sylvie Verbruggen, directrice VP brand communications & memorable experiences chez Telenet, et Luc Botten directeur Marketing & Communication de Rode Kruis Vlaanderen. Deux candidats de cette cuvée 2016 qui n'ont pas démérité.


Depuis deux ans, en Belgique, les campagnes de communication IKEA se font remarquer par divers prix et nominations. Depuis 2015, le chiffre d’affaire et le nombre de visiteurs en magasins ont augmenté d’un peu plus de 11%. Il y a environ 24 mois, débarquait Miguel Aguza. Bien sûr, l’homme n’atterrissait pas de nulle part. Miguel Aguza a travaillé en agence pendant 12 ans, faisant ses armes chez Publicis Brussels puis DDB Brussels, en tant qu’account manager surtout. Cependant il s’est senti frustré plusieurs fois et cherchait un moyen de ne plus rentrer chez lui les créations audacieuses de son équipe sous le bras. Il est alors passé au deuxième acte de sa vie professionnelle en basculant « du côté obscur » comme il se plaisait à appeler les annonceurs quand il était encore en agence. Chez IKEA, Miguel Aguza donne libre court à son imagination : « Je fais parler d’IKEA de la meilleure façon possible.» L'homme se dit heureux : « La vie en agence est fun mais en tant qu’annonceur, j’ai plus de liberté. » Et pour cause, IKEA est un vrai cadeau pour son pôle de communication et marketing car elle laisse ses équipes locales trouver les solutions adaptées à leur marché. Pour rappel, les critères de sélection de l’APOY repose sur quatre fondements : les résultats concrets basés sur la stratégie et les activités de communication, l’engagement actif à différents niveaux, la vision stratégique à long terme, l’enthousiasme et l’esprit d’innovation.


L’APOY, prix organisé et créé conjointement depuis 2002 par l’UBA et PUB, récompense les annonceurs faisant figure de modèles de professionnalisme, de témérité et qui contribuent à l’évolution du secteur de la publicité. L’édition 2016 ne fait pas exception à la règle. Le public était invité, via le site web, à proposer des noms de personnes susceptibles de recevoir le prix. Le lauréat est ainsi choisi par les lecteurs de PUB, les membres de l’UBA et par un jury professionnel.


Le jury 2016, sous la présidence de Chris Van Roey (sans droit de vote), était composé de Yves De Voeght de Coca-Cola ( APOY 2015), Jeroen Bronselaer de Telenet, Harry Demey de LDV United, Yves Bogaerts de DDB Brussels, de Patrick Van Dijck de Brightfish, de Wim Jansen de JCDecaux et Philippe Warzée de PUB.